Webbspel - Extrude Interactive

Kampanjsajter och kampanjer

 

Lyckade kampanjsajter kräver goda idéer

Kampanjer är till sin defintion en kortlivad reklaminsats. Samma regler gäller ändå för kampanjsajter som för webbspel. Gör något riktigt bra och de kan leva länge och övergå till en permanent publikdragare. Många välbyggda kampanjsajter blir sk. snackisar och sprids automatiskt eftersom folk tipsar varandra (sk. virusmarknadsföring). Ofta är det kampanjsajter som använder innovativ och effektfull teknik i kombination med hög kvalitet på det estetiska. Satsar man extra kan man med andra ord få mångfallt igen.

För att skapa kampanjsajter krävs det ett stort mått av kreativitet och estetik men ofta handlar det faktiskt om att utnyttja den senaste tekniken. De som ligger i frontlinjen och ser teknikens möjligheter har ett stort försprång. Att känna av trenderna är förstås också viktigt. Det behöver med andra ord inte kosta massor av pengar att producera en bra kampanjsajt. (även om hög budget förstås underlättar). Det är idéerna det hänger på.

Se till att det finns resurser i det kreativa teamet som verkligen kan webben. Anlita en webbyrå om det behövs. De kan även hjälpa till med mycket annat än idéer och produktion. Är de duktiga behärskar de även sökmotoroptimering och internetmarknadsföring och kan se till att kampanjsajten går att hitta på internet och blir välbesökt.

 

Krydda kampanjen

Ett bra sätt att höja värdet på en kampanj eller en kampanjsajt för att få den att bli en "snackis" är att addera underhållning på olika sätt. Förr kunde det t ex handla om att erbjuda möjlighet att skicka ett webbvykort men idag krävs oftast mer nytänkande lösningar med mer interaktivitet.

Fördelen med att skapa ett mervärde som en del av kampanjsajten är att det sedan är enkelt kan bryta ut det och låta det bli en permanent del av webbplatsen. Webbspel som det handlar om här på Webbspel fungerar utmärkt men det är bara ett av många sätt. I dag är användargenerat innehåll väldigt hett. YouTube är ett exempel där användarna kan ladda upp filmer och andra kan sätta betyg och kommentera dem. Principen kan lätt överföras till en kampanjsajt, det gäller bara att hitta rätt idéer för det som ska marknadsföras.

Bloggar och Communitys (och andra typer av sociala nätverk) är andra trender som växer starkt. Den här webbplatsen handlar huvudsakligen om webbspel men vi kan förstås hjälpa till även med kampanjsajter, webbklubbar, communitys och traditionella webbplatser.

Sandvik Coromant - CoroPak


Emmi Nordic - Tävling


Milko - Tävling


Sandvik Materials Technology - Durashift